lunes, 19 de diciembre de 2016

PARASHA VAYESHEV


El hijo favorito de Iaakov era Iosef, su ben z´kunim ("hijo de la vejez"). Le hizo confeccionar una túnica de seda de muchos colores como signo de distinción y señorío. Esto despertó los celos de los hermanos de Iosef, al punto que llegaron a odiarlo y a no poder siquiera hablarle en tono amable.
Iosef tuvo dos sueños con el mismo mensaje obvio. El odio de sus hermanos se intensificó cuando conocieron el contenido de esos sueños. En el primero, los manojos de espigas de sus hermanos se inclinaban ante el suyo propio, que estaba en medio de ellos. En el segundo, el sol, la luna y once estrellas (representando el resto de la familia de Iosef) se inclinaban ante él. La deducción era que todos los miembros de la familia de Iosef se subordinarían a él. Iaakov le reprochó haber despertado la enemistad de sus hermanos, aunque él personalmente confiaba en que los sueños se harían realidad.
Cuando los hermanos de Iosef estaban vigilando los rebaños de su padre en Shjem, Iaakov lo envió a observar cómo iban las cosas. Al verlo acercarse, los hermanos decidieron que ésa era su oportunidad de complotar para matarlo, arrojar su cuerpo a un pozo y luego encubrir su acto diciendo que había sido devorado por una bestia salvaje.
Reuven sabía que eso era un crimen. Quería salvar a Iosef pero comprendió que los demás hermanos no entenderían sus palabras. No obstante, logró convencerlos de que no mataran a Iosef sino que lo arrojaran vivo en un pozo cercano. "Que no sean vuestras manos las que lo hieran directamente", arguyó Reuven. El se proponía regresar secretamente, más tarde, después de que sus hermanos lo despojaron de su túnica de seda y lo arrojaron vivo al foso, como había sugerido Reuven.
En ese momento advirtieron que se acercaba una caravana de ismaelitas que transportaban especias a Egipto, y a Iehudá se le ocurrió la idea de vender a Iosef como esclavo en lugar de causar directamente su muerte. Los demás hermanos aceptaron este nuevo plan y vendieron al joven a los viajeros ismaelitas por veinte piezas de plata. Reuven, que estaba lejos cuando esto ocurría, regresó al lugar y para su gran pesar no hallo rastro alguno de Iosef. Los hermanos empaparon su prenda de seda en sangre de cabra (que es parecida a la del ser humano) y la llevaron a Iaakov, quien se convenció de que Iosef había sido devorado por una bestia salvaje y lloró su pérdida por mucho tiempo.
Entretanto, Iosef había sido vendido y vuelto a vender muchas veces. Los ismaelitas lo vendieron a comerciantes medianitas, y éstos a Potifar, un funcionario del faraón, en Egipto.
Iehuda, se había casado con la hija Shua, un comerciante, y tuvieron tres hijos. el primero se casó con una mujer llamada Tamar, pero murió poco después del casamiento. El segundo hijo se casó entonces con ella, pero este segundo esposo también murió poco después. Iehuda temía que su tercer hijo muriera también si desposaba a Tamar, de modo que le pidió a ésta que aguardara en la casa de su padre hasta que su hijo menor tuviera edad para casarse con ella. Iehuda estaba sólo postergando el asunto, pues no tenía intención de hacer que el matrimonio tuviera lugar alguna vez. Enterada a través de una profecía de que los reyes de Israel descenderían de Iehuda, Tamar se disfrazó y lo engaño para poder concebir un hijo suyo. Cuando su gravidez fue descubierta, Iehuda -sin saber que era su propio hijo el que Tamar llevaba en su vientre- la condenó a ser quemada. Pero su nuera pudo probar que el padre del niño que iba a nacer era el propio Iehudá. Cuando ella era llevada a la hoguera, le envió a Iehuda bienes personales, diciendo: "Estoy encinta por el poseedor de estos objetos. Iehuda comprendió enseguida y reconoció que era su hijo. Admitió que ella tenía razón, pues él no le había permitido que se casara con su hijo menor, y le perdonó la vida.
Hashem protegía a Iosef y éste tuvo éxito en todo lo que emprendió. Al darse cuenta de esto, Potifar lo designó intendente de su casa. La esposa de Potifar trató de seducir a Iosef, pero él rechazaba sus diarios asedios. Finalmente, ella se sintió ofendida y reaccionó maliciosamente, acusándolo de molestarla, y logró que Iosef fuera enviado a prisión.
Incluso en la cárcel el Señor estuvo con Iosef, y éste encontró gracia en los ojos del guardián, quien lo puso a cargo de todos los prisioneros. Todo lo que ocurría en la prisión era controlado por Iosef. Mientras permaneció allí se puso en contacto con dos funcionarios reales, el copero y el panadero. Ambos habían ofendido a Paró y estaban en prisión aguardando la sentencia. Una noche, cada uno de ellos tuvo un sueño, que reveló a Iosef, y la interpretación que hizo éste fue que el copero sería perdonado por el faraón, pero que el panadero sería ejecutado. Todo ocurrió tal como Iosef había predicho. Pidió, entonces, al copero que intercediera ante el faraón en su favor, pero el funcionario olvidó el pedido tan pronto como fue liberado de la prisión.
Lilmod ULelamed


EN GALEGO


O fillo favorito de Iaakov era Iosef, o seu ben z´kunim ("fillo da vellez"). Fíxolle confeccionar unha túnica de seda de moitas cores como signo de distinción e señorío. Isto espertou os celos dos irmáns de Iosef, ao momento que chegaron a odialo e a non poder sequera falarlle en ton amable.
Iosef tivo dous soños co mesmo mensaxe obvia. O odio dos seus irmáns intensificouse cando coñeceron o contido deses soños. No primeiro, os feixes de espigas dos seus irmáns inclinábanse ante o seu propio, que estaba no medio deles. No segundo, o sol, a lúa e once estrelas (representando o resto da familia de Iosef) inclinábanse ante el. A dedución era que todos os membros da familia de Iosef subordinaríanse a el. Iaakov reprochoulle espertar a inimizade dos seus irmáns, aínda que el persoalmente confiaba en que os soños faríanse realidade.
Cando os irmáns de Iosef estaban vixiando os rabaños do seu pai en Shjem, Iaakov enviouno a observar como ían as cousas. Ao velo achegarse, os irmáns decidiron que esa era a súa oportunidade de complotar para matalo, arroxar o seu corpo a un pozo e logo encubrir o seu acto dicindo que fora devorado por unha besta salvaxe.
Reuven sabía que iso era un crime. Quería salvar a Iosef pero comprendeu que os demais irmáns non entenderían as súas palabras. No entanto, logrou convencelos de que non matasen a Iosef senón que o arroxasen vivo nun pozo próximo. "Que non sexan as vosas mans as que o firan directamente", argüiu Reuven. O propúñase regresar secretamente, máis tarde, despois de que os seus irmáns desposuírono da súa túnica de seda e arroxárono vivo ao foso, como suxerira Reuven.
Nese momento advertiron que se achegaba unha caravana de ismaelitas que transportaban especias a Exipto, e a Iehudá ocorréuselle a idea de vender a Iosef como escravo en lugar de causar directamente a súa morte. Os demais irmáns aceptaron este novo plan e venderon ao mozo aos viaxeiros ismaelitas por vinte pezas de prata. Reuven, que estaba lonxe cando isto ocorría, regresou ao lugar e para o seu gran pesar non acho rastro algún de Iosef. Os irmáns empaparon a súa peza de seda en sangue de cabra (que é parecida á do ser humano) e levárona a Iaakov, quen se convenceu de que Iosef fora devorado por unha besta salvaxe e chorou a súa perda por moito tempo.
Namentres, Iosef fora vendido e volto vender moitas veces. Os ismaelitas vendérono a comerciantes medianitas, e estes a Potifar, un funcionario do faraón, en Exipto.
Iehuda, casouse coa filla Shua, un comerciante, e tiveron tres fillos. o primeiro casou cunha muller chamada Tamar, pero morreu pouco despois do casamento. O segundo fillo casou entón con ela, pero este segundo esposo tamén morreu pouco despois. Iehuda temía que o seu terceiro fillo morrese tamén se desposaba a Tamar, de modo que lle pediu a esta que agardase na casa do seu pai ata que o seu fillo menor tivese idade para casar con ela. Iehuda estaba só postergando o asunto, pois non tiña intención de facer que o matrimonio tivese lugar algunha vez. Decatada a través dunha profecía de que os reis de Israel descenderían de Iehuda, Tamar disfrazouse e engánoo para poder concibir un fillo seu. Cando a súa gravidez foi descuberta, Iehuda -sen saber que era o seu propio fillo o que Tamar levaba no seu ventre- condenouna a ser queimada. Pero a súa nora puido probar que o pai do neno que ía nacer era o propio Iehudá. Cando ela era levada á fogueira, envioulle a Iehuda bens persoais, dicindo: "Estou encinta polo posuidor destes obxectos. Iehuda comprendeu enseguida e recoñeceu que era o seu fillo. Admitiu que ela tiña razón, pois el non lle permitiu que casase co seu fillo menor, e perdooulle a vida.
Hashem protexía a Iosef e este tivo éxito en todo o que emprendeu. Ao darse conta disto, Potifar designouno intendente da súa casa. A esposa de Potifar tratou de seducir a Iosef, pero el rexeitaba os seus diarios asedios. Finalmente, ela sentiuse ofendida e reaccionou maliciosamente, acusándoo de molestala, e logrou que Iosef fose enviado a prisión.
Ata no cárcere o Señor estivo con Iosef, e este atopou graza nos ollos do gardián, quen o puxo a cargo de todos os prisioneiros. Todo o que ocorría na prisión era controlado por Iosef. Mentres permaneceu alí púxose en contacto con dous funcionarios reais, o copeiro e o panadeiro. Ambos ofenderan a Parou e estaban en prisión agardando a sentenza. Unha noite, cada un deles tivo un soño, que revelou a Iosef, e a interpretación que fixo este foi que o copeiro sería perdoado polo faraón, pero que o panadeiro sería executado. Todo ocorreu tal como Iosef predixera. Pediu, entón, ao copeiro que intercediera ante o faraón no seu favor, pero o funcionario esqueceu o pedido axiña que como foi liberado da prisión.
Lilmod ULelamed