viernes, 24 de noviembre de 2017

Vaietze (Genesis 28:10 - 32:10)


En su viaje desde Beer Sheva hasta Jarán, Iaakov llegó hasta el monte de Moriá y durmió allí toda la noche. En una visión entre sueños observó ángeles que ascendían y descendían por una escalera apoyada sobre la tierra, cuya parte superior llegaba hasta el cielo. Hashem apareció entonces ante Iaakov y le prometió quela tierra sobre la que estaba descansando le sería entregada a él y a sus descendientes, y que él retornaría a su hogar bajo Su protección. Al despertar, Iaakov ungió y consagró la piedra que había colocado bajo su cabeza como un altar a D-s. Prometió que cuando regresara al hogar de su padre ofrecería al Señor un décimo de todas las posesiones que El le otorgara y que regresaría a rezarLe en el altar recientemente consagrado.
Iaakov llegó a un pozo de agua en un campo situado en los umbrales de Jarán. Observó que tres rebaños de ovejas y sus pastores se habían concentrado alrededor del pozo y estaban sentados, ociosos. Iaakov se acercó a ellos y les preguntó: "¿De dónde son vds.?"
"Somos de Jarán", fue la respuesta
"¿Conocen a Lavan, el ojo de Najor?", continuó Iaakov.
"Lo conocemos. Y allí esta Rajel, su hija, viviendo con las ovejas", señalo uno de los pastores.
"El día es largo aún; no es momento de reunir a las ovejas. ¿Por qué no les dan vds. agua y las llevan a pastorear al campo?", preguntó Iaakov.
"No podemos, hasta que no se reúnan los rebaños y todos los pastores juntos hagamos rodar la piedra de encima del pozo.  Entonces podremos darles agua a las ovejas", explicaron los pastores.

Mientras estaban conversando, Rajel se acercó con las ovejas de su padre. Cuando Iaakov la vio se acercó al pozo, hizo rodar la pesada piedra con una sola mano y le dio de beber a las ovejas de Laván.
Entonces dio a conocer a Rajel su relación familiar. Ella fue presurosa a avisarle al padre la llegada del visitante. Lavan dio la bienvenida a Iaakov, quien estuvo de acuerdo en trabajar para él como pastor durante siete años, para poder casarse con Rajel, de quien se había enamorado. Lavan consintió, pero después que los siete años hubieron transcurrido, engaño a Iaakov sustituyendo a Rajel por Lea bajo el palio nupcial. Su excusa por esta engañosa maniobra fue que Lea era mayor y, en consecuencia, debía casarse primero. Iaakov no tuvo alternativa y aceptó la situación. Poco después se casó también con Rajel, pero bajo la condición de que trabajara otros siete años para Laván. 

Hashem vio que Lea no era tan bien querida como Rajel. Por lo tanto, hizo que aquella tuviera hijos, en tanto que Rajel permanecía estéril. Aquella dio a luz a los primeros cuatro hijos de Iaakov: Reuvén, Shimón, Leví y Iehudá. Rajel, al no tener hijos, siguió el ejemplo de la abuela de Iaakov, Sará, y le ofreció a Iaakov su sirvienta Bilha como esposa. Bilha le dio a Iaakov sus dos hijos siguientes, Dan y Naftalí.
Lea observó que había dejado de tener hijos y también le dio a Iaakov su sirvienta Zilpa como esposa. Zilpa concibió a Gad y Asher. La propia Lea dio a luz a dos hijos, Isajar y Zevulún. También fue madre de una hija llamada Dina. Luego Hashem recordó a Rajel, escuchó sus plegarias y dispuso que engendrara a otro hijo, al que llamó Iosef.
Con la ayuda de Hashem, Iaakov se convirtió en un hombre muy rico. Al advertir los celos de los hijos de Laván y la actitud fría de éste, decidió que era tiempo de abandonar el lugar. En ausencia de Laván, Iaakov tomó a  sus esposas, sus hijos y sus rebaños y emprendió viaje rumbo a su hogar. Antes de que salieran, Rajel, sin que Iaakov lo supiera, robó los ídolos del padre. Ella suponía que de esta forma evitaría que practicara la idolatría. Tres días más tarde, Lavan fue informado de la partida de Iaakov, salió a perseguirlo y lo alcanzó en la montañas de guilad. Hashem se apareció ante Laván en la noche durante un sueño, y le advirtió que no tratara de influir sobre Iaakov para que regresara a Jarán. Laván echó en cara a su yerno el haber partido tan precipitadamente y lo acusó de robar los ídolos. Iaakov negó el robo pues ignoraba que Rajel era culpable, y declaró que cualquiera que hubiera robado los ídolos moriría. Lavan comenzó una búsqueda metódica entre todas las pertenencias de Iaakov, pero Rajel los habían escondido bien y la búsqueda de Lavan resultó infructuosa. Entonces Iaakov y Lavan se separaron después de cerrar un acuerdo de paz. 
Iaakov y su comitiva continuaron su camino. En su viaje el patriarca encontró ángeles del Señor en un lugar al que denominó Majanaim (grupos).
En esta parasha se menciona el nacimiento de los shvatim (tribus). Ellos son : Reuven, Shimon, Leví, Iehuda, Isajar, Zevulun, Dan, Naftalí, Gad, Asher, y Iosef. El nacimiento de Biniamin es mencionado en la parashat Vaishlaj.

Lilmod ULelamed
EN GALEGO

Na súa viaxe desde Beer Sheva ata Jarán, Iaakov chegou ata o monte de Moriá e durmiu alí toda a noite. Nunha visión entre soños observou anxos que ascendían e descendían por unha escaleira apoiada sobre a terra, cuxa parte superior chegaba ata o ceo. Hashem apareceu entón ante Iaakov e prometeulle quela terra sobre a que estaba descansando seríalle entregada a el e aos seus descendentes, e que el retornaría ao seu fogar baixo A súa protección. Ao espertar, Iaakov ungió e consagrou a pedra que colocara baixo a súa cabeza como un altar a D-s. Prometeu que cando regresase ao fogar do seu pai ofrecería ao Señor un décimo de todas as posesións que O outorgáselle e que regresaría a rezarlle no altar recentemente consagrado.
Iaakov chegou a un pozo de auga nun campo situado nos limiares de Jarán. Observou que tres rabaños de ovellas e os seus pastores concentráronse ao redor do pozo e estaban sentados, ociosos. Iaakov achegouse a eles e preguntoulles: "De onde son vds.?"
"Somos de Jarán", foi a resposta
"Coñecen a Lavan, o ollo de Najor?", continuou Iaakov.
"Coñecémolo. E alí esta Rajel, a súa filla, vivindo coas ovellas", sinalo un dos pastores.
"O día é longo aínda; non é momento de reunir ás ovellas. Por que non lles dan vds. auga e lévanas a pastorear ao campo?", preguntou Iaakov.
"Non podemos, ata que non se reúnan os rabaños e todos os pastores xuntos fagamos rodar a pedra de encima do pozo. Entón poderemos darlles auga ás ovellas", explicaron os pastores.

Mentres estaban conversando, Rajel achegouse coas ovellas do seu pai. Cando Iaakov viuna achegouse ao pozo, fixo rodar a pesada pedra cunha soa man e deulle de beber ás ovellas de Laván.
Entón deu a coñecer a Rajel a súa relación familiar. Ela foi presurosa a avisarlle ao pai a chegada do visitante. Lavan deu a benvida a Iaakov, quen estivo de acordo en traballar para el como pastor durante sete anos, para poder casar con Rajel, de quen se namorou. Lavan consentiu, pero despois que os sete anos houberon transcorrido, engano a Iaakov substituíndo a Rajel por Lea baixo o palio nupcial. A súa escusa por esta enganosa manobra foi que Lea era maior e, en consecuencia, debía casar primeiro. Iaakov non tivo alternativa e aceptou a situación. Pouco despois casou tamén con Rajel, pero baixo a condición de que traballase outros sete anos para Laván.
Hashem viu que Lea non era tan ben querida como Rajel. Polo tanto, fixo que aquela tivese fillos, en tanto que Rajel permanecía estéril. Aquela deu a luz aos primeiros catro fillos de Iaakov: Reuvén, Shimón, Leví e Iehudá. Rajel, ao non ter fillos, seguiu o exemplo da avoa de Iaakov, Sará, e ofreceulle a Iaakov a súa serventa Bilha como esposa. Bilha deulle a Iaakov os seus dous fillos seguintes, Dan e Naftalí.
Lea observou que deixara de ter fillos e tamén lle deu a Iaakov a súa serventa Zilpa como esposa. Zilpa concibiu a Gad e Asher. A propia Lea deu a luz a dous fillos, Isajar e Zevulún. Tamén foi nai dunha filla chamada Dina. Logo Hashem recordou a Rajel, escoitou as súas pregarias e dispuxo que procrease a outro fillo, ao que chamou Iosef.
Coa axuda de Hashem, Iaakov converteuse nun home moi rico. Ao advertir os celos dos fillos de Laván e a actitude fría deste, decidiu que era tempo de abandonar o lugar. En ausencia de Laván, Iaakov tomou ás súas esposas, os seus fillos e os seus rabaños e emprendeu viaxe rumbo ao seu fogar. Antes de que saísen, Rajel, sen que Iaakov soubéseo, roubou os ídolos do pai. Ela supuña que desta forma evitaría que practicase a idolatría. Tres días máis tarde, Lavan foi informado da partida de Iaakov, saíu a perseguilo e alcanzouno na montañas de guilad. Hashem apareceuse ante Laván na noite durante un soño, e advertiulle que non tratase de influír sobre Iaakov para que regresase a Jarán. Laván botou en cara ao seu xenro o partir tan precipitadamente e acusouno de roubar os ídolos. Iaakov negou o roubo pois ignoraba que Rajel era culpable, e declarou que calquera que roubase os ídolos morrería. Lavan comezou unha procura metódica entre todas as pertenzas de Iaakov, pero Rajel escondéronos ben e a procura de Lavan resultou infrutuosa. Entón Iaakov e Lavan separáronse logo de pechar un acordo de paz.
Iaakov e a súa comitiva continuaron o seu camiño. Na súa viaxe o patriarca atopou anxos do Señor nun lugar ao que denominou Majanaim (grupos).
Nesta parasha menciónase o nacemento dos shvatim (tribos). Eles son : Reuven, Shimon, Leví, Iehuda, Isajar, Zevulun, Dan, Naftalí, Gad, Asher, e Iosef. O nacemento de Biniamin é mencionado na parashat Vaishlaj.


Lilmod ULelamed